
Co dwa lata, organizacja FSC przeprowadza ogólnoświatową ankietę (FSC Global Marketing Survey) pośród certyfikowanych przedsiębiorstw, na podstawie której określa swoje przyszłe kierunki rozwoju. Ostatnia ankieta, przeprowadzona wśród 3.567 posiadaczy certyfikatów z 95 krajów na całym świecie, pozwoliła między innymi określić, co najczęściej motywuje właścicieli przedsiębiorstw do wdrożenia i certyfikowania systemu FSC.
Odpowiedzi respondentów jednoznacznie wskazują na to, że to głównie zapotrzebowanie rynku na certyfikowane materiały stanowi najważniejszy powód do wdrożenia i utrzymania systemu FSC. Większość ankietowanych przyznała, że decyzja o wdrożeniu systemu FSC była spowodowana zapotrzebowaniem ze strony klientów na certyfikowane materiały. Z badania wynika również, że dla prawie połowy ankietowanych przedsiębiorców utrzymanie certyfikatu jest ważne także z powodu możliwości poszerzenia grona klientów.
że etykieta FSC może im to zagwarantować.
Marcelle Peuckert, FSC Business Development Director
Poza przewagą konkurencyjną, przedsiębiorców motywują inne wymierne korzyści ekonomiczne wynikające z posiadania certyfikatu. Badania rynkowe przeprowadzone przez organizację WWF udowadniają, że przedsiębiorstwa na całym świecie zarobiły średnio 1,80$ więcej za każdy metr sześcienny certyfikowanego drewna. Sami właściciele firm przyznają, że certyfikat FSC pozwala im na nieograniczony dostęp do atrakcyjnych rynków w całej Europie, a ponad 80% ankietowanych potwierdziło, że etykieta FSC na produktach zwiększa ich wartość. Wynika to z faktu, że niektórzy nabywcy są gotowi zapłacić więcej za drewno pochodzące ze sprawdzonych źródeł.
Z badań FSC Global Marketing Survey wynika również, że certyfikat FSC jest ważny także ze względu na zaangażowanie w zrównoważoną gospodarkę i kwestie społeczne. Dla prawie 40% respondentów, certyfikat FSC jest istotną częścią strategii zrównoważonego rozwoju firmy, zaś aż 84,9% badanych podaje,
że FSC pomaga firmom w potwierdzić ich odpowiedzialność społeczną.
Warto zauważyć, że poza powodami najczęściej wymienianymi przez badanych, certyfikacja FSC może przynieść także inne korzyści. Jedną z nich jest na przykład możliwość wykorzystania etykiet FSC.
Jak już zostało wspomniane wcześniej, klienci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie towarów
i na pro-środowiskowe postawy producentów. Etykiety FSC i inne materiały reklamowe dostępne dla wszystkich certyfikowanych firm mogą znacznie ułatwić zdobywanie nowych klientów. Ponadto, wdrożenie systemu FSC może także poprawić zarządzanie firmą i polepszyć jej efektywność.
Dzięki tym wszystkim czynnikom, certyfikat FSC może stanowić niezwykle wartościowe narzędzie biznesowe dla przedsiębiorstw związanych z gospodarką leśną. To z kolei przyczynia się do wzrastającej liczby certyfikatów i zwiększonego zapotrzebowania na certyfikowane materiały i produkty.
Źródła:
1. https://ic.fsc.org/preview.fsc-global-market-survey-report-2014-low-res.a-4245.pdf
2. https://ic.fsc.org/newsroom.9.1293.htm
3. https://ic.fsc.org/market-news.332.1106.htm