-
  • Certyfikacja FSC/ PEFC
    • Dla kogo certyfikat FSC/ PEFC
    • Korzyści z posiadania certyfikatu FSC/ PEFC
    • Wytyczne i wymagania FSC i PEFC
    • Zasady i kryteria przyznawania certyfikatu FSC
    • Etapy certyfikacji FSC/ PEFC
    • Typy certyfikatów FSC i PEFC
    • Znaki towarowe FSC i PEFC
    • Transfer certyfikatu FSC
  • Szkolenia
    • Auditor Wewnętrzny FSC/ PEFC
  • Historia FSC i PEFC
  • FAQ
  • Blog
  • Wniosek o wycenę
  • Kontakt
 -
Certyfikacja FSC/ PEFC
    Dla kogo certyfikat FSC/ PEFC
    Korzyści z posiadania certyfikatu FSC/ PEFC
    Wytyczne i wymagania FSC i PEFC
    Zasady i kryteria przyznawania certyfikatu FSC
    Etapy certyfikacji FSC/ PEFC
    Typy certyfikatów FSC i PEFC
    Znaki towarowe FSC i PEFC
    Transfer certyfikatu FSC
Szkolenia
    Auditor Wewnętrzny FSC/ PEFC
Historia FSC i PEFC
FAQ
Blog
Wniosek o wycenę
Kontakt
  • Certyfikacja FSC/ PEFC
    • Dla kogo certyfikat FSC/ PEFC
    • Korzyści z posiadania certyfikatu FSC/ PEFC
    • Wytyczne i wymagania FSC i PEFC
    • Zasady i kryteria przyznawania certyfikatu FSC
    • Etapy certyfikacji FSC/ PEFC
    • Typy certyfikatów FSC i PEFC
    • Znaki towarowe FSC i PEFC
    • Transfer certyfikatu FSC
  • Szkolenia
    • Auditor Wewnętrzny FSC/ PEFC
  • Historia FSC i PEFC
  • FAQ
  • Blog
  • Wniosek o wycenę
  • Kontakt

POZNAJ FSC®/ PEFC
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Ile czasu potrzeba na uzyskanie certyfikatu?

Od momentu zgłoszenia chęci przystąpienia do certyfikacji i pozytywnego przejścia weryfikacji przez Jednostkę Certyfikacyjną do czasu przeprowadzenia audytu upływa około 2 tygodni. Jest to czas, w którym Jednostka Certyfikacyjna uzyskuje od Klienta informacje na temat profilu działalności, ilości lokalizacji biorących udział w certyfikacji, wielkości zatrudnienia, dostawców i usług zlecanych na zewnątrz. W celu przyspieszenia procesu należy wypełnić Wniosek o wycenę kosztów certyfikacji. Po przejściu audytu certyfikacyjnego Klient otrzymuje Raport z audytu. Dokumentacja jest weryfikowana. Od momentu audytu do uzyskania certyfikatu upływa kilka tygodni.

UWAGA: Jeśli po kliknięciu na link do wniosku otworzy się nowa karta jednak bez formularza oraz z informacją "please wait ... [...]" proszę zapisać ten plik na dysku komputera i otworzyć go za pomocą programu typu adobe reader lub podobnego (za pomocą innego programu niż przeglądarka internetowa).

Ile kosztuje uzyskanie certyfikatu?

Certyfikacja wiąże się z poniesieniem kosztów samej certyfikacji, oraz opłat licencyjnych na rzecz Organizacji FSC®/ PEFC. Opłaty licencyjne są niezależne od wyboru jednostki certyfikacyjnej, a ich wysokość podyktowana jest wysokością obrotu firmy. Wysokość rocznych opłat FSC, w odniesieniu do danego roku kalendarzowego ujęta została Polityce FSC: FSC-POL-20-005. Na koszt certyfikacji ma wpływ:
» Ilość lokalizacji biorących udział w certyfikacji
» Wielkość zatrudnienia
» Złożoność organizacji: system kontroli pochodzenia produktu, ilość dostawców, oraz usług zlecanych na zewnątrz

Kiedy mogę przystąpić do certyfikacji FSC®/ PEFC?

Certyfikacja FSC, to skrótowe określenie, a dotyczy: przeprowadzenia audytu, weryfikacji dokumentacji i uzyskania certyfikatu. Przystąpienie do audytu ma miejsce w momencie, gdy Firma wdroży odpowiednie, wymagane przez FSC/ PEFC procedury kontroli pochodzenia produktu i przeszkoli pracowników. Przygotować można się samodzielnie, korzystając z udostępnionych na stronie FSC/ PEFC standardów, lub korzystając z pomocy jednostek konsultingowych.

Jak długo ważny jest certyfikat FSC®/ PEFC?

Certyfikat przyznawany jest na okres 5 lat, jednak w każdym kolejnym roku certyfikacji firma poddawana jest tzw. audytom nadzoru, które mają na celu wykazać, że firma prawidłowo utrzymuje system FSC/ PEFC. Audyt nadzoru, to podobnie jak w przypadku certyfikacji, wizyta u Klienta.

Kto może przeprowadzić audit FSC®/ PEFC?

Uprawnienia do przeprowadzania audytów posiadają tylko niektóre jednostki certyfikacyjne. W przypadku PEFC są to jednostki, które podpisały umowę notyfikacyjną z PEFC Polska. W przypadku FSC uprawnione są jednostki posiadające akredytację ASI (Assurance Services International), która dba, by jednostki działały zgodnie z regułami FSC. Nasza jednostka certyfikacyjna ma uprawnienia do przeprowadzania audytów zarówno PEFC, jak i FSC.

Kto potrzebuje certyfikatu FSC?

Każda firma, która wchodzi w posiadanie wyrobów FSC (staje się ich prawnym właścicielem) i chce je sprzedawać z oświadczeniem FSC, musi posiadać swój własny certyfikat. Dotyczy to zarówno firm, które zajmują się produkcją i przetwórstwem, jak i tych zajmujących się handlem, przepakowywaniem czy transportem wyrobów. Należy pamiętać, że firma nieposiadająca certyfikatu, nie może twierdzić, że sprzedaje wyroby certyfikowane FSC, nawet jeśli wszystkie surowce z których korzysta są certyfikowane. Jedynym wyjątkiem od tej reguły są sprzedawcy detaliczni, sprzedający swoje wyroby do użytkowników końcowych, a nie do innych organizacji.

Zapoznaj się z typami organizacji do których skierowany jest Certyfikat FSC

Jestem dystrybutorem/ handlowcem, nie przechowuję wyrobów FSC w swojej firmie. Czy muszę posiadać certyfikat?

Jeśli wyroby FSC Firmy, która zajmuje się tylko dystrybucją czy sprzedażą hurtową mają być sprzedawane jako certyfikowane - Firma musi posiadać certyfikat FSC. Dotyczy to również organizacji, które nie magazynują i/ lub nie przewożą towarów osobiście. Jeśli firma chce stosować na dokumentach sprzedażowych oświadczenie FSC, potrzebny jest do tego ważny certyfikat. Warto jednak zauważyć, że procedury dotyczące FSC w firmach, które nie przechowują towarów są znacznie prostsze niż w przypadku firm zajmujących się produkcją czy magazynowaniem.

Co jest sprawdzane w trakcie audytu FSC?

Najogólniej rzecz ujmując, zadaniem audytora jest szukanie dowodów zgodności z wymaganiami odpowiednich standardów FSC. Wymagania FSC koncentrują się głównie na identyfikacji materiałów i wyrobów certyfikowanych, we wszystkich procesach w organizacji, w związku z tym, audytor będzie sprawdzać czy procedury operacyjne funkcjonujące w organizacji pozwalają na zapewnienie tej identyfikacji. Obejmuje to na przykład sprawdzenie, czy organizacja kontroluje ważność i zakres certyfikatów swoich dostawców oraz oświadczenia na fakturach zakupu. Istotne jest również sprawdzenie bilansu materiałów oraz faktur sprzedażowych – by zweryfikować, czy firma nie oświadcza, że sprzedaje więcej towaru FSC niż zakupiła. Audytor będzie również potwierdzać, czy pracownicy mający do czynienia z wyrobem FSC zostali odpowiedni przeszkoleni. Weryfikacja wyżej wymienionych kwestii odbywa się głównie poprzez przegląd odpowiednich dokumentów, rozmowy z pracownikami oraz obserwacje miejsca wykonywania działalności.

Zapoznaj się ze wszystkimi etapami certyfikacji FSC

Jak sprawdzić certyfikat FSC?

Organizacja FSC udostępnia informacje na temat certyfikowanych organizacji oraz ich certyfikatów na swojej stronie internetowej. Baza jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych – nie trzeba posiadać certyfikatu żeby móc z niej korzystać. W celu sprawdzenia certyfikatu należy odwiedzić stronę bazy FSC, dostępną pod adresem: info.fsc.org. Baza FSC umożliwia wyszukiwanie firm za pomocą różnych filtrów. Jeśli posiadamy np. numer licencji firmy, która nas interesuje (licence code), możemy skorzystać z wyszukiwarki znajdującej się na głównej stronie bazy FSC. Jeśli nie znamy numeru licencji, konieczne będzie przejście do bardziej szczegółowej wyszukiwarki, dostępnej po wybraniu „Certificate search” z menu znajdującego się po lewej stronie. W opisanej zakładce możemy sprawdzić certyfikat firmy wyszukując ją na przykład po nazwie, numerze certyfikatu, czy innych dostępnych danych lub wyszukać listę firm spełniających odpowiednie kryteria (np. firmy z Polski sprzedające meble). Jeśli przy nazwie firmy, która nas interesuje widnieje status „valid”, możemy mieć pewność, że ta organizacja posiada aktualny certyfikat FSC. Warto zauważyć, że firma posiadająca certyfikat, może sprzedawać zarówno wyroby certyfikowane, jak i niecertyfikowane. Dlatego ważne jest również sprawdzenie zakresu danego certyfikatu. W tym celu, należy „kliknąć” w nazwę danej firmy, oraz zweryfikować dane znajdujące się w tabeli zatytułowanej „Products”.

Jak wygenerować etykietę FSC?

Firmy, które posiadają ważny certyfikat FSC mają możliwość stosowania dwóch rodzajów etykiet FSC: etykiet produktowych oraz panelu promocyjnego. Etykiety można uzyskać wyłącznie z oficjalnego, internetowego generatora FSC, dostępnego na stronie: https://trademarkportal.fsc.org/portal/login.php. Dane do logowania zapewnia jednostka certyfikująca, dlatego każda organizacja, która chce stosować etykiety FSC musi zgłosić się najpierw do swojej jednostki. Po zalogowaniu się na stronie, należy wybrać odpowiednią opcję z menu: „On Product Label Generator” do etykiet produktowych lub „Promotional Panel Generator”, w celu wygenerowania panelu promocyjnego. Dodatkowo, generator zapewnia możliwość pozyskania samego logo FSC, które można stosować na produktach w połączeniu ze standardową etykietą. Logo FSC można znaleźć po kliknięciu w „Resource Center” na stronie generatora. Wygenerowana etykieta będzie posiadać wszystkie wymagane elementy, łącznie z numerem licencji organizacji. Przy stosowaniu etykiet należy również zawsze pamiętać o konieczności przestrzegania zasad standardu  FSC-STD-50-001, który obowiązuje wszystkie certyfikowane organizacje. Przed użyciem etykieta musi zostać zaaprobowana przez jednostkę certyfikującą.

CO ZYSKASZ DZIĘKI CERTYFIKATOM FSC®/ PEFC?

Szanse na nowe kontrakty, poszerzenie rynku zbytu
Możliwość nawiązania współpracy z firmami znajdującymi się w łańcuchu dostaw
Możliwość etykietowania produktów rozpoznawalnymi na całym świecie znakami
Zapewnienie Klientów o przyczynianiu się do ochrony środowiska i stabilności gospodarczej

ZAPYTAJ O FSC®/ PEFC

 -

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
Wszystkie prawa zastrzeżone przez | BMTC Poland Sp. z o.o.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.